Ebook img

Planowanie Rozwoju Przestrzennego

Prowadzenie polityki rozwoju przestrzennego należy do podstawowych kompetencji samorządu województwa, w ramach których, poprzez przyjęte zasady i kierunki kształtowania struktury funkcjonalno-przestrzennej, władze regionu wyrażają dążenia oraz określają sposób osiągania ładu przestrzennego. Realizując zadania z zakresu planowania rozwoju przestrzennego, Samorząd Województwa Lubelskiego:

• sporządza oraz aktualizuje plan zagospodarowania przestrzennego województwa,
• opracowuje audyt krajobrazowy województwa,
• prowadzi analizy i studia oraz przygotowuje koncepcje i polityki odnoszące się do obszarów i problemów zagospodarowania przestrzennego,
• monitoruje zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym regionu,
• uczestniczy w procesach opiniowania i uzgadniania projektów dokumentów stanowiących podstawę wprowadzania zmian w zagospodarowaniu przestrzeni województwa. 

 

Plan Zagospodarowania Przestrzennego
Województwa Lubelskiego

Author Image

Obecnie obwiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubelskiego, przyjęty Uchwałą Nr XI/162/2015 Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 30 października 2015 r., jest dokumentem o charakterze długookresowym, w którym określone zostały zasady i kierunki kształtowania struktury funkcjonalno-przestrzennej regionu w perspektywie 2030 r. Ustalenia Planu stanowią formalną i merytoryczną płaszczyznę odniesienia dla podejmowanych przez Zarząd Województwa Lubelskiego decyzji dotyczących przestrzennych uwarunkowań realizacji różnych inicjatyw rozwojowych.
Zgodnie z założeniami, Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubelskiego pełni funkcje:
• koordynacyjno-regulacyjną w zakresie:
- integrowania krajowej, regionalnej i lokalnej polityki rozwoju przestrzennego (integracja pionowa),
- integrowania działań wynikających z regionalnych strategii i programów sektorowych (integracja pozioma),
- wskazywania rozwiązań planistycznych zapewniających możliwość realizacji działań strategicznych niezbędnych do osiągnięciu celów rozwoju społeczno-gospodarczego województwa;
• kreacyjną w zakresie wizji rozwoju przestrzennego województwa;
• informacyjno-edukacyjną w zakresie wielowymiarowych uwarunkowań rozwoju województwa obejmujących przede wszystkim specyfikę przestrzeni województwa i relacje zewnętrzne;
• promocyjną w zakresie wskazywania optymalnych przestrzeni dla realizacji inicjatyw gospodarczych.

Plan Zagospodarowania Województwa Lubelskiego wraz z pełną dokumentacją dostępny pod adresem:

https://umwl.bip.lubelskie.pl/index.php?id=935

Monitoring PZPWL

Author Image

Na podstawie art. 45 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zarząd województwa, co najmniej raz w czasie kadencji sejmiku, dokonuje przeglądu zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, opracowuje raport o jego stanie w zakresie określonym w art. 39 ust. 3 oraz sporządza ocenę realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym.

W ramach realizowanych zadań, Zarząd Województwa Lubelskiego przygotował Raport dotyczący zmian w zagospodarowaniu przestrzennym województwa, który w dniu 22 czerwca 2022 r. był przedmiotem obrad XXXVIII Sesji Sejmiku Województwa Lubelskiego. Opracowany dokument obejmuje analizę zmian przestrzeni województwa w odniesieniu do głównych elementów regionalnej struktury funkcjonalno-przestrzennej, a także ocenę stopnia realizacji inwestycji celu publicznego określonych w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubelskiego (PZPWL 2015) przyjętym uchwałą Nr XI/162/2015 Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 30 października 2015 r. (Dz. Urz. Woj. Lubel. z 2015 r., poz. 5441).

Raport o stanie zagospodarowania przestrzennego województwa obejmuje dwie integralne części, tj.:

Części I – STAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO – w której w formie opisowej przedstawione zostały zmiany przestrzeni województwa w odniesieniu do głównych elementów struktury funkcjonalno-przestrzennej określonej w PZPWL 2015;
Części II – OCENA REALIZACJI INWESTYCJI CELU PUBLICZNEGO O ZNACZENIU PONADLOKALNYM – w której w formie tabelarycznej zawarto szczegółowe informacje dotyczące stopnia realizacji inwestycji wskazanych w rozdz. VIII PZPWL 2015 – Zadania i inwestycje celu publicznego.

Zgodnie z procedurą, Raport:

• uzyskał pozytywną opinię Wojewódzkiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej (opinia WKUA);
• został przekazany do wiadomości Ministra Rozwoju i Technologii.

Audyt krajobrazowy

Ochrona krajobrazu oraz właściwe nim zarządzanie stanowi przedmiot postanowień, ratyfikowanej przez Polskę w roku 2004 Europejskiej Konwencji Krajobrazowej (EKK), zgodnie z którą Państwa Członkowskie Rady Europy zobowiązują się do podjęcia działań na rzecz prawnego uznania krajobrazów, ustanowienia i wdrożenia polityki krajobrazowej oraz zintegrowania krajobrazu z polityką w zakresie planowania regionalnego i urbanistycznego, a także z innymi politykami, które pośrednio lub bezpośrednio oddziałują na krajobraz.

Kluczowe znaczenie dla implementacji postanowień EKK do polskiego prawa miało przyjęcie ustawy z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. z 2015 r. poz. 774) – zwanej ustawą krajobrazową, która wskazuje audyt krajobrazowy województwa, jako podstawowe narzędzie ochrony i zarządzania krajobrazami w Polsce. Następnie, ze względu na potrzebę zapewnienia jednolitego podejścia do waloryzacji krajobrazów we wszystkich województwach, Rada Ministrów Rozporządzeniem z dnia 11 stycznia 2019 r. wprowadziła szczegółowe regulacje określające metodykę sporządzania audytu krajobrazowego.

Realizując określone w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym cele opracowania audytu krajobrazowego, tj.:

• zidentyfikowanie krajobrazów występujących na całym obszarze województwa,
• określenie cech charakterystycznych zidentyfikowanych krajobrazów,
• ocenę wartości zidentyfikowanych krajobrazów,

w efekcie opracowania audytu wskazuje się przede wszystkim:
• krajobrazy priorytetowe rozumiane jako krajobrazy szczególnie cenne dla społeczeństwa ze względu na ich wartości przyrodnicze, kulturowe, historyczne, architektoniczne, urbanistyczne, ruralistyczne lub estetyczno-widokowe;
• zagrożenia dla możliwości zachowania wartości krajobrazów priorytetowych oraz krajobrazów w obrębie obszarów lub obiektów chronionych na podstawie przepisów ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
• rekomendacje i wnioski dotyczące kształtowania i ochrony krajobrazów priorytetowych oraz krajobrazów w obrębie obszarów lub obiektów chronionych na podstawie przepisów ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Kontakt

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie ul. Artura Grottgera 4, 20-029 Lublin
Departament Strategii i Rozwoju
Telefon: 81 44 16 545 E-mail: strategia@lubelskie.pl

Informujemy, że nasz serwis wykorzystuje tylko niezbędne pliki cookies czyli takie, które są konieczne do prawidłowego działania serwisu. Więcej o plikach cookies można przeczytać w Polityce prywatności/cookies.
Polityka Prywatności   
Przejdź do serwisu